Wednesday, December 1, 2010

Satu Rehlah Sejuta Hikmah




Alhamdulillah.

Jam 4 petang,Akmal Amri, super senior KYUEM yang sekarang bekerja di Bank Negara Malaysia datang ke Ky untuk ambil aku,CK dan Aizuddin. Perjalanan ke INTEKMA,Shah Alam amik masa lebih kurang 1 jam lebih.

Ini kali yang entah keberapa,bila aku nak menulis,aku rasa macam satu catatan kembara je hidup aku nih.Kadang-kadang rasa macam nak sampaikan isi je terus lebih baik.Tapi mungkin untuk rehlah kali ini kena spesifik kan sikit.Baru la rasa teruja sikit bila nak cerita kan...xp

Sepanjang perjalanan,tak da apa pun yang menarik.Hujan mengiringi perjalanan kami di sepanjang highway.Punya la sejuk sampai aku dengan Aizudin a.k.a Adin tertidur kat belakang.Kesian plak tengok Akmal Amri dengan perut yang lapar tambah ngantuk memandu keta dalam keadaan hujan lebat tu.Nasib baik ada CK teman Akmal berborak...^^

Akhirnya,sampai juga kami ke destinasi.Kagum dengan rumah penginapan INTEKMA.Dengan 3 bilik tidur dan 2 tandas serta bilik mandi,ruang masak dan dapur serta ruang tamu yang luas,dalam fikiran aku mahu cecah 400 semalam nih!

Fathul Usrah

Pada sebelah malamnya,kami mulakan dengan sesi taaruf bersama senior-senior terutamanya.Alhamdulillah.Tapi semua senior yang ada malam tu semua aku kenal dah.=.=”

Ada saudara Abdul Muiz,Dzar Abdullah (abang kepada Talhah Abdullah,senior sek aku dulu),Afiq Kamarudin yang sedang tahun 3 di Australia dan Akmal Amri.
Setiap orang diminta untuk memperkenalkan nama,memberi tahu tentang; program agama terakhir yang diikuti,minat tentang isu apa,sensitive isu apa,personaliti diri dan komen terhadap isu Flotilla.

Dari situ, aku sedar rupanya aku tidaklah sangaat mengenali sahabat-sahabat yang belajar denganku di kolej.Pembukaan kata oleh Akmal Amri pada malam itu sangat bermakna sehingga terngiang-ngaing kat telinga aku nih.

Sabda Nabi s.a.w,mafhumnya,

“Kamu tidak akan mengenali saudara kamu itu,sehingga kamu keluar bermusafir dengannya selama 3 hari”

Dan setelah 3 hari duk tido sekali,makan sekali,gaduh sekali,main Twister sekali dan dengar ceramah pun sekali (walaupun ramai gak yang tesengguk terutama pengisian waktu petang),aku makin kenal sikap dan perangai sahabat-sahabatku.Inilah Ukhuwwah! ^^

Sebelum kami dibenarkan untuk bebas beraktiviti,sempat kami main game Bingo (menggunakan personality ahli usrah) dan game minda yang Akmal amik dari buku mana ntah.Tapi sangat mencabar! Oye la paling syok sekali sebab dia suka teka-teki..haha xp

catatan rehlah bahagian 1..to be continue^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts