Friday, December 24, 2010

Win-Win? Win Lose? Lose Lose?

Bismillah.

Untuk perkongsian wadah pada kali ini, saya cuba membawa kepada sebuah persoalan tentang Adil yang kita kebanyakkannya selalu sebut tetapi maksudnya entah difahami ataupun tidak. Tetapi kita terus melaungkan kata kata itu.."kami mahukan keadilan!"

Ini tidak ada kena mengena dengan mana-mana parti politik di Malaysia apatah lagi di Bombay dan Turkistan.

Adil jika dibicarakan dalam kata Islam ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Bagaimana?

Adil pada tempatnya?

Seorang suami mempunyai 3 orang Isteri.Jika ingin berlaku adil,adakah bermaksud baju yang dibelikan sama untuk semua isteri? Mungkin corak dan paternnya sama.Tetapi bagaimana dengan saiz? Adakah isteri yang besar badannya,biasa dan kecil badannya diberikan lebar kain yang sama untuk dibuat baju?

Kembali kepada meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.Maka,si suami yang adil ialah suami yang membelikan baju yang sesuai dengan saiz isteri-isterinya walaupun saiz yang besar memakan jumlah harga yang lebih besar.Itulah adil yang kena dengan erti dan keadaanya.

Namun,realitinya, sama ada mata yang kasar ini melihat dalam keadaan sedar tetapi akal tertutup untuk memikirkannya atau akal ligat berfikir tetapi mata yang celik dibutakan kerana rasa Tak Mengapa atau Tidak Pedulisme, tatacara masyarakat Islam yang sepatutnya dilihat sempurna,tanpa disedari Muslim itu menjauhkan kata Adil dalam kamus hidup mereka.

Lose Win? Win Lose? Lose Lose? atau Win Win=adil?

Lose Win situation.Saya ambil contoh..ini sangat mudah dilihat dikalangan orang Melayu Islam.Jika dibawa dalam meeting misalnya,orang2 luar suka bawa masuk orang Melayu dalam mesyuarat.Sebabnya? Mereka ialah golongan yang sukakan pendamaian dan suka meredakan keadaan.Akhirnya?

"Takpe la.Saya rasa semua yang berlaku salah saya.Memang ada banyak pihak yang bersalah,tapi kesilapan ini biar saya yang tanggung,"

Mudahnya kita meredakan keadaan dengan menjadi "kambing hitam".Islam tidak pernah mengiyakan kesalahan meskipun itu adalah cara meredakan pertelingkahan tetapi Islam mengajar memacakkan tiang kebenaran dan diadili dengan kata putus oleh yang Alim.

Win Lose situation.Kadang kadang anak-anak yang sulong selalunya,diajar mengalah dan memberi peluang kepada si adik yang lebih kecil.Tetapi kadang-kadang kita terlepas pandang dan pentafsiran akal yang salah.Kalau saya katakan ada sekotak pen warna yang si abang bergaduh dengan si adik kerananya.Lalu datang si ayah dan menyuruh abang mengalah sedangkan si abang memerlukannya untuk menyiapkan nota belajar sedangkan si adik sibuk hendak melukis dan mewarna buku warna yang diberikan oleh si ayah.So, si adik Win dan si abang Lose.Memenangkan yang lebih muda..praktis orang Melayu kita...

Lose-lose situation.Ini banyak berlaku dalam drama Melayu.Berebut nakkan seorang anak dara,bergaduh macam nak rak..Last-last, kata-kata yang cukup selalu bermain di bibir,

"Biar aku tak dapat perempuan ini, tetapi orang lain pun tak boleh nak miliki perempuan ini,"

Akhirnya...kesudahan yang merugikan kedua-dua belah pihak...=.=" ish ish ish...

Win-Win situation hanya wujud bila ada dua pihak yang suka mempositifkan keadaan.Selalunya berlaku bila kita ada persefahaman dan ikatan yang akrab.Misalnya,pengalaman saya di R&R, ketika ramai sangat orang di tandas sehinggakan terpaksa menunggu.

Datang seorang pak cik yang lihatnya sangat-sangat terdesak nak buang air.Abang yang berdiri di sebelah saya yang sedang menunggu,kebetulan orang yang dalam bilik air keluar dari tandas.Dia pun menyuruh pak cik ni masuk dulu.Tetapi pak cik ni kata, "awak yang menunggu dahulu,awak la yang masuk dahulu,".Dua2 mempositifkan keadaan.Lalu si lelaki tadi memberikan jalan kepada pak cik tadi dengan hati yang rela.

Keluar pak cik tadi dari tandas dengan senyuman yang dan ucap terima kasih kepada abang yang memberi kemudahan padanya.Dua-dua berbalas senyuman..Dua-dua memperoleh manfaat..

Kisah yang lebih mudah,lihat sahaja peristiwa perletakkan Hajarul aswad ke Kaabah setelah peristiwa banjir.Akhirnya,nabi sendiri yang meletakkan batu suci itu bersama pembesar arab lain memegang setiap penjuru kain.Semua mendapat Win Win situation..^^

Ok..Entri kali ini mungkin kecil nilainya bagi yang mereka yang memandangnya sekadar bersahaja tetapi mungkin besar Nilainya bagi yang mengkaji sikap dan tindak manusia seperti saya..

Jadi,Adilnya manusia? Di mana? Jika ia diletakkan sesuai pada tempatnya.

Dunia yang Allah ciptakan penuh rahmat ini tidak perlukan situasi kalah menang tetapi cukup untuk semua makhluk ciptaannya merasai situasi menang-menang...^^

namun,semua yang saya sampaikan adalah pandangan saya semata.Tugas anda berfikir dan merasionalkan mengikut keadaan..tidak ada manusia yang betul dalam dunia,kerana bukan kita layak menghukum, tetapi Dia, yang Maha Esa..

alhamdulillah^^


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts