Tuesday, September 7, 2010

Sahabat sejati sehidup semati



“Salam.Jom jumpa.lama tak dengar cerita kau.jom la kita borak-borak.Restoran A Malik ek..set!!”

Alhamdulillah.malam ni dapat berjumpa Zuhri dan Silamudin.Kawan sekolah rendah yang rapat dahulu.

“Ane! Roti Nan satu!” terliur dengan Sila yang sedang menjamah hidangan menarik itu di depan mata.

Kemudian datang 2 orang lagi sahabat lama menepuk bahuku dari belakang.
Wajah itu.Hatiku dibalut rasa rindu.Hilang semuanya tatkala berjabat tangan dengan Faris Razak dan Anuar Muhammad.Kami berborak-borak.Menceritakan nasib dan hidup selama beberapa tahun yang sudah ditinggalkan.

“Kau belaja mana nan?”Tanya si Faris.

“Kolej Yayasan UEM.Aku buat A-level.”

“Ooh.Bagus la kau.Aku ni tak pandai.Duduk kelas D je dulu.”

“Haha” aku tersenyum sendiri

“Ko tak payah risau la.Suma orang ada rezki masing-masing.Kat muka bumi tuhan ni,tak da lagi orang mati sebab dia tak pandai.Tapi ada je orang pandai yang tak tahu nak menghargai cara hidup. Bukan ilmu aku kisahkan. Asal kita semua tau nak hidup.Tak buat benda-benda tak senonoh.Alhamdulillah.Senang hati aku dengar.”

“Aku bangga tengok Sila.Dia tolong jual-jual kat pasar malam.Ko ingat aku boleh buat keje macam tuh? Mati.Esok pun tak terjual barang-barang tu.Rezki Allah tu luas sahabatku.Sangat luas.Apa yang kau risaukan?”

Buat sahabat-sahabat lama di luar sana.Aku mendoakan korang semua bahagia dan menjalani hidup dalam keadaan seperti biasa.Moga yang jauh menyimpang kembali kepada ajaran agama,yang derita dan susah hidupnya,semoga Allah permudahkan segalanya.Aku tidak ada harta untuk dikongsi.Tapi mungkin doa yang ikhlas dari seorang sahabat untuk diberi.Amin.

Saturday, September 4, 2010

JOKES is the Best Medicine! =)

The Fruit Trial

Three men who were lost in the forest were captured by cannibals. The cannibal king told the prisoners that they could live if they pass a trial.

The first step of the trial was to go to the forest and get ten pieces of the same kind of fruit. So all three men went separate ways to gather fruits.

The first one came back and said to the king, "I brought ten apples." The king then explained the trial to him. "You have to shove the fruits up your butt without any expression on your face or you'll be eaten."

The first apple went in... but on the second one he winced out in pain, so he was killed.

The second one arrived and showed the king ten berries. When the king explained the trial to him he thought to himself that this should be easy.
So he proceeded: 1...2...3...4...5...6...7...8... and on the 9th berry he burst out in laughter and was killed immediately.

Weeks later, the first guy and the second guy met in heaven.
The first one asked, "Why did you laugh, you almost got away with it?"

"I couldn't help it, I saw the third guy coming with pineapples."

Friday, September 3, 2010

Indahnya Bersahabat Kerana Allah


Bismillah..


Alhamdulillah.ucapan syukur memuji tuhan yang maha penyayang.

Seronoknya bersahabat kerana Allah.Hari ini tanggal 3 september ialah malam terakhir moreh sempena bulan Ramadan di Surau As-saad.Krew pembersih dan krew tukang perabih semua menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. Di bilik wuduk green box beberapa lagu didendangkan oleh saudara Syukri,Addin and the Gang.Lagu apa? Lagu RAYA la apa lagi...



Antara banyak banyak perkara di Kolej Yayasan UEM ni, satu benda yang sentiasa bermain di benakku. Sememangnya seronok semasa tubuh masih sihat dan muda.Ketika sahabat-sahabat masih dikeliling menemani kita. Aku pilu menatap wajah sahabat-sahabtku yang sentiasa berdekatan bila aku terkenangkan satu masa nanti mesti tuhan akan menjemput kami satu persatu. Mungkin ketika itu tiada lagi hilai tawa bersama,tiada lagi saat duka yang ditangisi bersama.Namun,aku sentiasa berdoa,semoga Allah meletakkan kami di dalam golongan yang bertemu keranaNya dan berpisah keranaNya.Sahabatku,aku menyayangimu sepertimana aku menyayangi diriku...
Coretan kata penuh emosi di atma..3 sept 2010
There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts