Saturday, January 14, 2012

Syarat Sah Kahwin Bukan Cinta

"Entah la Falah.Aku nak kawen masa belajar tu memang nak.Tapi calonnya tiada." rungut si Soleh.

"Alah,engkau je beralasan.Punya la ramai muslimah kat dunia ni,kau kata tak da calon.Ke kau yang memilih sangat? Dulu aku cadangkan muslimah seberang laut tu kau tak nak.Itulah.Inilah.Bukan muslimah-muslimah tu yang tak sesuai dengan kau.Engkau tu yang tak sesuai dengan semua orang," Falah membalas.Mukanya sedikit mencuka.Mungkin terkilan dengan si Soleh yang tidak menghargai cadangannya.

"Alah Falah.Aku bukan tak nak.Cuma aku tak da perasaan kat dia.Macam mana la nanti aku nak bercinta.Kalau tengok muka pun hati aku tak rasa suka."

"Ok.Serius dengan aku.Sorang pun kau tak pernah jatuh cinta ke?" Bersungguh-sungguh sahabatnya itu bertanya.

"Apa maksud kau jatuh cinta? Suka tu ada la.Suka tengok wajah muslimah yang bersih,tudung labuh,cakap sopan santun atau senang cakap,sejuk la mata memandang."

"Kau nak kawen tapi tak pernah dan tak nak jatuh cinta.Pelik la kau ni."

Soleh bangun bergerak ke rak bukunya.Dicapai sebuah buku berwarna merah bersama tulisannya yang berwarna putih.Kelihatan buku itu sudah lusuh.Warna kertasnya sudah ada tanda-tanda kekuningan.

"Cinta itu pengorbanan.Namun tak semua pengorbanan itu terselit rasa cinta."

"Ah kau.Tak habis habis nak bermadah." rungut si Falah. Bosan dia dengan si Soleh yang jiwang karat setiap malam itu.

"Antara jatuh cinta dan bangun cinta,
Saya pilih yang kedua...

[Intisari from the writings of Salm A. Fillah]

"Ada beza ke jatuh cinta dengan bangun cinta? Sama je bunyinya."

"Kalau aku.Aku pun akan pilih yang kedua.Eh,mestilah ada beza.Jatuh itu kan menyakitkan.Jatuh itu selalu meninggalkan kesan.Kau tengoklah berapa ramai orang tak siuman masa jatuh cinta.Akhirnya,si perempuan maruah tergadai.Si lelaki hilang entah ke mana.Anak yang lahir tidak berbapa,dibakar pula.Gila!"

Soleh mengeluh.Digaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

Syarat kahwin bukan cinta.

Syarat sah kahwin bukan kena jatuh cinta.Islam tidak pernah menyatakannya.Hatta cinta itu sendiri subjektif.Bagaimana hendak dikatakan seseorang itu sudah jatuh cinta?

Kata orang tua-tua, "makan tak kenyang,tidur tak lena"

Adakah yang cuba digambarkan ialah hilang kewarasan?

Untuk itu,cukuplah untuk mengahwini perlu ada rasa suka.Perlu sedap untuk dilihat di mata.Nabi sendiri menyuruh sahabat yang ingin berumahtangga melihat pasangannya sebelum berkahwin.Ditenung.Supaya timbul rasa sayang dan sedap memandang.

Cinta itu perlu romantis? BENAR.Itulah dia.Cinta itu perlu ada romantis.Berbual manja.Bergelak ketawa.Memujuk dan dipujuk.

Namun,untuk ber'romantis' tanpa ikatan yang sah,itu bukan satu rahmat tapi satu bala.Syaitan yang mengikatnya bukan lagi akad.

Jatuh cinta ibarat bermain lumba kereta tanpa ada insuran kereta.Masing-masing saling memberikan yang terbaik.Jantung berdegup kencang ibarat enjin kereta yang berderum.Tetapi apabila sekali berlanggar antara satu sama lain.Tiada insuran untuk mengendalikannya.Masing-masing mengherdik.Masing-masing menuding jari.Manis berlumba,bertukar pahit mencuka.

Ketika jatuh cinta.Semuanya indah.Kerana apabila semuanya indah,maka ia bukanlah dunia.Masing-masing menipu dan ditipu dengan kebaikan masing-masing.Yang masam dikata manis,yang hodoh bertukar cantik.Ditipu dan menipu.

BANGUNKAN CINTA

Bangunkan cinta itu ibarat kanak-kanak bermain-main.Berlari-lari dan berkejaran.Namun,kadangkala bergaduh dan bertengkar.Si ayah meleraikannya.

Begitu juga bangunan cinta.Yang manisnya pasti ada.Yang pahitnya pasti ada.Tetapi yang akan menjaga keharmoniannya adalah atas dasar tanggungjawab membawa sebuah keluarga.Tanggungjawab yang disandarkan pada agama.Harmoni kerana yang memegangnya ialah Tuhan yang Esa.

Bangunkan cinta selepas kahwin.Senyum pun pahala.Gaduh dan saling memujuk pun pahala.Beromantis tiada batasnya.

Jatuh cinta.Senyum meleret pun dosa.Saling memujuk pun dosa.Beromantis pula punya batasnya.

Bangun cinta atau jatuh cinta?

Dalam mencari pasangan hidup, Rasulullah s.a.w bersabda:

Seorang wanita dikahwini kerana empat perkara ;kerana hartanya, kerana kecantikannya, kerana nasab keturunannya dan kerana agamanya; kahwinilah wanita yang baik pegangan agamanya, kamu akan mendapat ketenangan.

(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


"Syarat sah kahwin bukan cinta.Tetapi memikul tanggungjawab sebagai manusia bernama dewasa."

(tintaibnumuslim)















1 comment:

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts