Wednesday, January 18, 2012

Pengawas : Si Polis Daie'

"Apa tugas polis? Menangkap perompak.Lagi? Menerima laporan salah laku atau aduan.Lagi? Tembak orang pun termasuk ke?"

"Bila perlu mungkin......."

"Apa persamaan semua tugas-tugas polis? Menegakkan yang hak,menghukum yang batil."

"Seronok ke jadi polis? Bukan orang takut dengan polis ke? Tak nak la jadi polis.Nanti orang tak nak kawan,"

"Tapi kalau kamu takut pada polis, dan takut nak jadi polis.Siapa pula nak tegakkan kebenaran?" hmmm

"Katakan ada seorang polis.Dia kalau jumpa orang buat salah,dia cakap baik-baik.Dia bagi salam.Dia tanya nama kamu.Dia panggil kamu dengan panggilan yang kamu rasa senang dengannya. Dia katakan yang kalau kamu hormat peraturan,bermakna kamu hormat hak orang lain.Sebab orang lain boleh hormat peraturan.Kamu rasa dia menakutkan tak?"

"Mestilah tak takut.Saya tahu saya manusia.Kadang kadang saya betul.Kadang-kadang saya salah.Kadang-kadang orang lain tegur saya,kadang-kadang saya tegur orang lain.Itu memang hakikat manusia kan.Pelupa."

Si Polis Daie'

"Mesejnya biar rabbani,pendekatannya biar manusiawi"

"Kalau kamu polis,kamu kena tunjukkan akhlak yang baik.Kamu tak terima rasuah.Kamu mesti tunjukkan yang kamu takkan langgar peraturan.Perbaiki akhlak.Hadirkan pada mata mereka yang kamu polis yang baik dan menjaga hak manusia.Kamu bukan pembawa bala sehingga orang tak nak kawan dengan kamu."

"Tapi,ramai kawan-kawan saya jadi polis,tapi orang tak suka kat dia.Jadi geng kerajaan(guru) katanya.Kami rakyat ni pembangkang.Mana boleh sama kepala."

"Meskipun Rasulullah di pihak kerajaan.Rasulullah tetap memaafkan pembangkang.Rasulullah lindungi pembangkang.Rasulullah di maki dan di keji.Tetapi kalau ditanya kepada mereka,siapakah orang yang paling jujur pernah kamu kenal? Mereka akan jawab.Al Amin.Muhammad.

"Orang rasa tak suka pada kita,itu biasa.Tapi jika akhlak kita gred A seperti result exam kita,orang akan tetap cemburu tapi pada masa sama gembira ada kawan seperti kita"

Kata Allah dalam Quran,

"dan tegurlah mereka dengan hikmah dan kebijaksaanaan.."

"Hikmah hanya datang dengan ilmu.Kerana ada ilmu maka ada tahu.Manusia ni sebenarnya macam mana? Kenapa diorang tak suka orang lebih muda tegur mereka? Lelaki ni sebenarnya macam mana.Apa yang mereka fikir.Apa yang mereka kuat.Dimana kelemahan mereka.Wanita itu makhluk apa.Di mana kekuatan dan kelemahan dia."

"Kalau kamu faham manusia dengan tahu itu.Selepas itu,dakwah bil hikmah itu baru akan terhasil."

"Jika tidak,ia akan terus dengan slogan bil hikmah! Tetapi perkara yang sama masih berlaku,"

"Abang,kalau rasuah polis tak boleh.Tapi kalau polis rasuah pelaku salah boleh tak?"

"Sangat digalakkan! Abang dulu selalu belanja pelaku salah.Lepas tu bila abang dah baik dengan dia abang tegur la dia kalau dia buat salah.Sengih-sengih dia lepas tu bila abang tegur terus tarik baju masuk dalam seluar,"

"Hahaha.Bagus jugak idea tu.Tak boleh rasuah polis,rasuah pelaku salah ye dak?"

* Ini hanyalah pengalaman si penulis.Tidak bermakna penulis menyokong mana-mana parti,pembangkang kerajaan atau sebagainya. ^^











No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts