Thursday, March 17, 2011

Jangan Salahkan Tiang Jika Mata Buta Melihat Kebenaran

MukaDepan

20 pelajar asrama penuh dibuang jentik dahi junior
Oleh Nahar Tajri
nahar@bharian.com.my
2011/03/17

WARIS pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu tunjukkan surat pemberhentian  yang dihantar   kepada mereka, semalam.
WARIS pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu tunjukkan surat pemberhentian yang dihantar kepada mereka, semalam.
BUKIT KAYU HITAM: Seramai 20 pelajar Tingkatan Lima Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Kubang Pasu, di sini dibuang sekolah berkuat kuasa Khamis lalu selepas didapati bersalah membuli dengan menjentik dahi seorang pelajar Tingkatan Empat beramai-ramai pada 25 Februari lalu.

Mereka diarahkan pulang pada petang hari kejadian, sebelum pihak sekolah mengambil keputusan membuang semua pelajar terbabit selepas mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Khamis lalu.


Kalau diri terlanggar tiang, jangan salahkan tiang.salahkan diri sendiri.

Kalau anak nakal membuat kesalahan, jangan salahkan guru sekolah yang tidak mengajar.Tapi salahkan diri sendiri yang tak tahu mendidik anak.Sebab Allah tak jadikan guru-guru sebagai guru pertama anak2.Tetapi Allah jadikan ibu bapa guru pertama mencorakkan kain yang putih.

Yang zalim tetap zalim.Takkan dah mencuri boleh minta bagi can kot.Takkan dah pukul anak orang, boleh bagi muka KOT!

Lalu bila Nabi dengar Usamah memujuknya, maka marahlah Nabi sebagaimana hadith yang selalu kita dengar, kata Nabi,"Demi ALLAH, sekiranya anakku Fatimah binti Muhammad mencuri,nescaya aku potong tangannya. Jangankan kata Fatimah Bani Mahzum, kalau Fatimah binti Muhammad mencuri pun, aku tidak akan teragak-agak untuk memotong tangan anakku."…Maka di kala itu kata Usamah,"Aku melihat adanya urat di dahi Nabi, ketika marahnya Nabi apabila hak ALLAH cuba dicabuli."

Begitu tegasnya Rasulullah dalam hal integrity dan sikap.

Kalau sudah berlaku zalim, maka selayaknya menerima hukuman. Peluang pertama atau peluang kedua bukan kisahnya.

"Sesungguhnya tidak sempurna Iman seseorang itu melainkan dia menyayangi saudaranya sendiri seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri."

Anda pernah dengar hadis ini?

Zalimnya kau men’jentik’ saudaramu.Apa hakmu?

Orang yang menzalimi itu tetap salah dan orang yang dizalimi itu tetap betul.

Aku ialah orang paling rapat dengan guruku.Dan aku kenal mereka seperti aku kenal ibu bapaku.

Jangan salahkan syaitan yang membisik kalau diri sendiri sendiri buta mata dan buta hati untuk melihat haq dan batil.


Ya Allah.Jauhkan aku dari perasaan marah.

6 comments:

  1. cepat ko ek dok tulis blog2 nih...
    btw, "Kalau anak nakal tidak membuat kesalahan, jangan salahkan guru sekolah yang mengajar" ayat ni mcm salah jer. patut nye "Kalau anak nakal membuat kesalahan, jangan salahkan guru sekolah yang mengajar".

    haha sbenanye saje nyibok...

    ReplyDelete
  2. oh oh oh
    lg satu, aku br prasan...boxes utk reactions tu sume bende2 baek...funny, intresting, kool
    xde butang yg..."dislike" ke..haha aku nk klik. haha
    men2 je =P

    ReplyDelete
  3. gedik lah budak kat atas ni.. sape lah agaknye...
    Btw, sgt bersetuju dgn hannan... saya ANTI BULI...

    ReplyDelete
  4. pesanan yang baik bekas ketua pelajar kepada junior-juniornya....=)

    ReplyDelete
  5. betul2...

    patutnye bagitahu budak2 pelajar tuu

    hah lain kali sebelum nak jentik orang fikir dulu awal2 akibat dia.

    kang dah jadi baru nak melangaa...

    ReplyDelete
  6. sape saerah sober ni? nk penumbuk? haha
    ..

    btw lek ah huntone.. jgn marah2..x P

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts