Sunday, March 20, 2011

Berbalah Biarlah Sehingga Berubah





"Kau nak tegur orang? Kau pun sama je perangai macam aku," kata seorang sahabat kepada rakannya yang menegur.

"Ish.Tak nak la aku nasihat dia.Aku pun merokok juga.Takkan nak suruh orang berhenti merokok kalau aku pun merokok?" bisik hati kecil seorang perokok yang sudah ada bibit-bibit insaf.

"Tapi nak tunggu sampai bila? Takkan nak tunggu Rasulullah s.a.w yang sempurna akhlak itu hidup balik untuk nasihat kau baru kau nak berubah?" marah seorang teman kepada rakannya yang suka memutar belit.

"Aku mula tegur kau ni sebabnya aku nak tegur diri aku dahulu.Bukankah telinga orang yang bercakap itu lebih dengar jelas nasihat yang diberikan dari telinga kau yang mendengar?" kata Kamil pada kawannya dengan sabar.


Nasihat itu Agama

Selalu diperbincangkan bab adab menegur terutama di kalangan para daie.

Resah.

Itu yang mampu diucapkan oleh ramai sahabat sefikrah ketika melihat sahabat-sahabat seMuslim mula jauh dari rumah Allah. Mula jauh dari taman-taman syurga. Mula jauh dari diajak berbicara tentang agama dan dosa.

Namun, hakikatnya, nasihat dan tegur itu tetap perlu ada.Sama ada sehalus perlian dan jelingan mata hatta setajam mata pedang yang berkata.

Yang mana satu pilihan?

Manusia diciptakan berbeza bukan sahaja dari segi rupa dan sikap tetapi manusia juga berbeza dari sudut penerimaan.

Semuanya bergantung pada satu. Cara kita melihat sesuatu.

Saya berikan contoh. Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w bertanya pada Aisyah. "Adakah terdapat makanan pada hari ini?" Lalu Aisyah menjawab, "Tidak ada," Kemudiannya Rasulullah menjawab, "kalau begitu hari ini aku berpuasa,"

Rasulullah adalah contoh terbaik manusia. Tapi, untuk satu rumah tangga yang terbaik, ada hari tak ada benda untuk dimakan.Contoh terbaik ke tu?

Di sini perlu saya ketengahkan cara memandang. Orang yang sefikrah dengan Rasulullah yakni mereka yang memandang sesuatu itu kerana Allah dan hari akhirat, maka mereka memandang tindakan Rasulullah satu tindakan yang mulia. Yakni berpuasa.

Berpuasa disyariatkan bukan kerana menahan lapar apatah lagi menguji kekuatan otot perut tetapi berpuasa ialah satu cara mengawal diri. Hatta kita selalu dengar kebanyakkan kita berkata,

"Tak pa.Nasib baik aku tengah berpuasa.Kau jaga malam nanti."

Berpuasa menahan diri dari berbuat dosa dan mengawal hati supaya wujud rasa berhati-hati dalam berbuat tindakan.

Tetapi akan wujud permasalahan apabila orang yang tidak sefikrah dengan Rasulullah yakni mereka yang memandang dari sudut dunia semata-mata tanpa ada kaitan dengan Allah Taala.

"Itulah rumah tangga terbaik," kata hati mereka dengan sinis.

Sedangkan merekalah yang hina kerana hidup di dunia tidak lain hanya permainan semata. Tidakkah engkau melihat bahawa semua makhluk yang hidup itu pengakhirannya adalah mati?

"Dunia kata pergi, kubur kata mari!" Ingatlah mati!

Disebabkan dalam hidup ini iman manusia turun naik, maka perlulah kita bersedia membuka hati dan menadah telinga untuk mendengar kata pahit untuk merawat iman yang luka.

Hadis ke 7 dalam hadis 40 hasil karya Imam Nawawi,


Nasihat itu bagi Allah.Yakni tidak lain tidak bukan kita menasihati kerana Allah. Bukan kerana benci dan bukan kerana perasaan ingin melukai.

Nasihat itu bagi Kitab. Yakni tidak lain engkau perlu memberi nasihat berpandukan Al Quran sebagai sumber utama rujukan.

Nasihat itu bagi Rasul. Nasihat itu hendaklah diberi sebagaimana Rasulullah memberi nasihat. Bukan nasihat dengan jara MENJENTIK!

Nasihat bagi pemimpin dan orang awam.Yakni pemimpin pun perlu dengar nasihat dan nasihat itu untuk semua manusia.


Bila ada orang nasihat, lalu kita sakit hati, sebenarnya ada dua sebab kita sakit hati.

Yang pertama kerana sakit hati dengan diri sendiri yang sedar bahawa kita sedar bahawa diri kita salah. Dan untuk merawat hati yang salah, pastinya ia perlu menghadapi sakit yang sementara.

Yang keduanya sakit hati dengan orang yang memberi nasihat.

"Kau ni tak boleh nak cakap elok-elok ke? Yang nak tengking-tengking kenapa?" naik darah seorang rakan yang ditegur.

"Habis, dah aku cakap cara baik pun kau tak nak dengar.Aku perli pun kau buat 'de' je.Amik kau se'das'. Tak sedar juga aku tak tau la,"

Bagi saya, perlu dibezakan kita sakit hati itu kenapa. Adakah kerana sakit hati pada diri sendiri atau pada orang yang menegur. Kalau kerana alasan yang kedua, ingatlah bahawa agama itu nasihat.Mengapa perlu marah kalau ia mengajak kepada beragama a.k.a mengajak kembali pada yang Esa?

"Ingatlah,Allah hantar seseorang untuk tegur kita kerana Allah tahu kita tak mampu terima kalau Allah tegur kita secara direct," Erna.

"Tangan yang memberi (orang yg beri nasihat) adalah lebih baik dari yang menerima (orang yang menerima nasihat). Tetapi ingat, kalau orang yang memberi tu main campak je, adakah dia lebih baik dari yang menerima?" Afiq Anuar.

Duduklah seketika ketika hati panas disuntik penawar berbisa,
kerana fitrah hati suka pada yang Esa,
Kadang kala ia datang bukan dengan kata-kata manis dan manja
tetapi ia datang ibarat lembing yang menusuk tepat pada syaitan yang bermaharajalela di dalam hati yang luka.

Salam Nasihah! ^^

2 comments:

  1. assalamu'alaikum....
    penulisan yg baik (even 1st tyme aku bce susah nk paham...haha)
    klu berckp ttg tegur, mmg betul kna ada org yg perlu menegur. tp kite xbole dgn tetiba jumpa pelaku maksiat tuh n trus tegur. dia akan merasakn kite mereng, sentul poyo n etc.

    ReplyDelete
  2. sori pjg sgt komen...
    klu kite tgk cara nabi n cucunya tegur...sgt berhikmah.
    hasan n husin tegur org tua amek wudu'.
    nabi s.a.w 1st tyme nk tegur org mekah ketika dakwah yg pertama secara terbuka...
    "wahai org2 mekah jika aku katakn di belakang bukit itu ade askar dr madinah hndk menyerg kamu, adakah kamu percaya kata2ku?" lalu dijawab org mekah, "kami percaya muhammad. engkau al-amin".
    nmpk? dlm teguran itu dicari kepercayaan, dan trust tuh xkn dtg klu kita dok jauh2 dr pelaku tu. pastu kita dtg trus sound.
    ini personal opinion jer dr SAERAH SOBER!! =D sbb ASSAKIR xckp baek2 cmni. haha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts