Sunday, October 31, 2010

Sakit Itu Ujian, Sihat Itu Pun Ujian



"Innalillah.Syazwan masuk ICU? Tadi elok je dia berlari?" kata saya kepada seorang sahabat.

"Ntah.Aku pun tak tau.Dalam 200m nak sampai penamat dia jatuh pengsan,"

Musibah itu berlaku secara tiba-tiba.Tanpa sebarang isyarat mula.Tanpa kita minta.

Sahabat juga ahli usrah saya dimasukkan ke ICU Slim River pada petang itu.Dehydration ketika marathon antara punca buah pinggangnya berhenti berfungsi seterusnya menyebabkan heat stroke.Sedih saya melihat sahabat itu terbaring di atas katil putih.Bersamanya dua orag doktor sedang memeriksa manakala seorang jururawat sedang sibuk membasahkan badan Syazwan dan menggantikan tuala basah di badannya.Suhu naik dengan sangat cepat.Tekanan darahnya tidak stabil.

UJIAN ITU TIDAK MENGENAL MANUSIA

Tanpa kita sedar, tuhan sentiasa menguji kita. Nikmat sihat itu satu ujian meski kita tidak merasainya.Dan sakit itu satu ujian tanpa kita menyedarinya.

Ramai diantara kita yang tuhan kurniaankan tubuh badan yang sihat, tetapi sesetengah mereka sangat tidak mensyukurinya dengan sanggup menjadi Tentera Berani Mati.Rokok merbahaya? tak kisah.Tak hisap sehari rasa tak puas.Tak pa.Hisaplah lagi sampai paru-paru sudah pedih.Biar badan sudah tidak mampu berdiri.Masa tu mungkin dah puas dah hisap rokok.

Nikmat sihat yang tuhan bagi percuma tu selalu dipersia-siakan.

Jom pegi surau.Jom baca Quran.Jom dengaR Tazkirah.Ucapan yang kadang kala berulang kali diucap.Namun jawapannya,

Kau pegilah.Aku nak belajar kejap.Ah,malasla.Aku solat kat bilik je.Dapat apa duduk surau? Baik lepak cafe.

Kadang-kadang darah daie berderau tetapi saya faham.Hidayah itu bukan milik hamba tetapi milik tuhan.Apalah kudrat yang saya ada melainkan berkata-kata dan mencoret kata.

Kita kadang kala panas apabila menerima kritikan dan reaksi yang sangat negatif.Namun,kalau kita diletakkan dalam situasi mereka,mungkinkah tidak kita juga akan bercakap begitu?

Setiap kali saya melihat orang tua melintas atau berada di sekeliling,sering kali saya katakan pada diri.Sampai satu masa,saya akan menjadi seperti mereka sama ada saya mahukan atau tidak.Dan setiap kali satu jenazah dimasukkan ke liang lahad walaupun dalam drama TV3,hati saya selalu kata,itulah saya suatu hari nanti.Dia akan datang walaupun saya tidak meminta.

Seperti kata Rasulullah,mafhumnya.

"Cukuplah mati itu menjadi peringatan bagi kamu"

Cuba kita lihat,walau siapapun dia.Baik yang menjaga agamanya atau tidak,apabila salah seorang ahli keluarganya meninggal dunia, pasti Imam juga yang akan dipanggil untuk menguruskan jenazah.Ketika diri susah,barulah imam dan ustaz dicari.Ketika itulah hati mula berharap pada ilahi.

Namun hati mana yang mampu kembali apabila diri sudah jauh dari si pemilik hati?

Tatkala itu Allah berbicara dalam kitab sucinya,mafhumnya.

"Ketika kau datang padaku sejengkal,aku akan datang padamu sehasta.Kau datang padaku sehasta,akan aku datang padamu sedepa.Dan jika kau datang padaku berjalan, aku akan hadir padamu dengan berlari."


Saturday, October 16, 2010

CINTA TIADA TARA




Itulah kisah saya.Manusia yang biasa yang persikatarannya menjadikan siapa saya pada hari ini.Saya pernah terfikir.Ketika saya kecil,ayah akan memberikan apa sahaja untuk saya terutamanya makanan.Jika diminta permainan pasti akan ditolak mentah-mentah.Sedangkan ibu saya cuba memenuhi setiap permintaan saya.Dulu saya masih ingat.Saya suka merengek di pasar malam inginkan permainan sehingga akhirnya ibu membelinya untuk menggembirakan hati saya.

Saya tidak pernah menyalahkan ayah. Dia cuba beri yang terbaik untuk saya.Buat apa menghabiskan wang untuk benda yang tidak member manfaat? Balik di rumah, saya muncung kerana permainan diambil oleh abang.Mak selalu kata, “napa nih? Muncung dah macam tikus.” Sehingga ke hari ini,muncung tikus itu terngiang-ngiang di benak saya. Tapi itulah kenangan manis saya dengan manusia bernama ibu.Seboleh-boleh dia akan menggembirakan saya.

Si ayah sangat garang ketika saya masih kecil.Semuanya gara-gara abang saya yang nakal.Mula-mula dia kata pada ayah saya dia ingin pergi belajar main kompang dengan arwah pak cik saya.Hari demi hari,lain pula jadinya.Dia entah kemana.Bersama kawan-kawan mat rempitnya. Saya pernah lihat banyak kali abang dilibas dengan tali pinggang oleh ayah. Tapi ayah sabar bila dirayu emak. Sejak hari itu,saya sangat taat kepada ayah dan ibu.Saya berjanji tak nak jadi anak yang nakal.

Sayang ayah tidak habis disitu.Dia pernah cerita kepada saya bahawa dia memang panas baran sejak muda.Namun,kerana nenek (mak kepada mak saya) ayah mula berubah.Nenek selalu menasihati ayah supaya berlemah lembut dengan kami barangkali. Tapi,dalam semua perkara,ayah paling marah jika kami adik beradik tidak solat.Saya hampir dirotan kerana malas solat.Pernah terdetik di hati saya, sebelum ayah balik keja dan sebelum ayah tanya, saya mesti akan solat.Pernah suatu ketika,saya solat sebelum masuk waktunya!

Cinta ayah dan ibu dan kasih mereka.Saya akan ingat.Kerana dari mereka,jadilah saya pada hari ini.Anak yang mencari cinta tuhannya.Saya pernah menangis ketika memeluk ibu dan ayah saya.Semuanya atas program sekolah SBPI. Walaupun ia hanya program,tapi cukup untuk menyedarkan saya atau memberi peluang kepada saya mengucapkan kata sayang dan maaf dari lubuk hati saya yang ikhlas.

Semuanya saya sedar ketika saya sudah hampir menjengah umur 20-an.Betulah kata pujangga, umur mematangkan manusia.

Mendidik Insan Bernama Khalifah

Itulah bagaimana saya dididik di rumah.Mungkin kebanyakkannya lucu belaka tapi dalam ketawa biar ada hikmahnya.

Merujuk kepada post saya sebelum ini, Ada Apa Dengan Manusia? Saya cuba menekankan bahawa antara 4 faktor dalam diri manusia iaitu ilmu,maklumat,kemahiran dan sikap ialah antara faktor menjadikan seseorang itu berjaya. Namun sikap yang paling utama.

Kita runsing kenapa hari ini begitu ramai remaja dan kanak-kanak yang terlibat dengan masalah sosial dan kita terfikir di mana silapnya. Saya sangat-sangat menyokong masalah sosial remaja dan kanak-kanak bermula di tempat asalnya.Rumah.
Perlu diingat,kanak-kanak ialah insan yang baru bertateh mengenal dunia. Saya teringat akan satu ungkapan yang saya cipta sewaktu bersiar-siar di keliling kolej pada suatu hari.

“Kelahiran bayi yang lahir di muka bumi ini samalah seperti sepohon pokok yang segar tumbuhnya,semakin kanak2 itu membesar, bersamanya tumbuh sikap mazmumah.samalah seperti si pohon yang padanya terdapat daun busuk dicelah-celah daun hijau yang merimbun.sikap mazmumah itu tidak akan gugur melainkan ia gugur seperti gugurnya daun2 busuk tadi.namun,daun sukar untuk gugur dgn sendirinya melainkan ia dipetik oleh manusia yang peduli hatinya.”

Benar atau tidak bahawa manusia itu semuanya sama seperti pohon yang saya katakan tadi. Itulah fitrahnya,manusia lahir ada mahmudah dan ada mazmumah dalam dirinya. Cuma, manusia yang peduli hatinya yang tidak wujud dalam masyarakat kita.Sedar atau tidak,masyarakat Malaysia pada hari ini terkena penyakit ‘Aku Tidak Pedulisme’.

Biarlah anak tu tak pakai tudung.Biarlah dia keluar dengan kawan-kawan dia.Biarlah dia nak bercinta dengan siapa.Biarlah. Itu sahaja yang selalu manusia ungkapkan dan kemudian harinya menyalahkan si anak. “Kenapa kau ni degil sangat ha? Kau tak malu ke kena tangkap berzina? Kau tak kesian pada keluarga yang menanggung malu?” Sedangkan keluarga yang tidak peduli menyebabkan si anak rosak binasa. WHAT YOU GIVE IS WHAT YOU WILL GET.

Sunday, October 10, 2010

Bertakteh Erti Sebuah Cinta



Ketika di sekolah rendah.Paginya saya ke sekolah kebangsaan dan petangnya pula ke sekolah rendah agama.Saya suka belajar di sekolah agama.Ustazahnya baik sangat dan saya selalu dimanjakan.Saya seronok belajar bahasa arab,fikah,sirah nabawi,tilawah quran,tauhid,akhlak,jawi dan khat. Di sebelah petangnya pula saya akan membaca Al-Quran bersama Ustazah Rahimah.Rahimah.Indah bunyinya seindah maknanya iaitu rahmat.Saya rindu pada wajah itu.Wajah yang mengajar saya membaca dan mengenal ayat quran.Beliaujuga guru yang pandai melukis untuk muridnya agar mereka bersungguh belajar nama haiwan dalam bahasa arab.

Sungguh,walaupun ketika masih kecil.Saya pernah hampir terjebak dengan cinta.Cerita drama yang ditayangkan ketika zaman itu ialah Romeo and Juliet gandingan Umi Aida dan Ahmad Idham.Cerita cinta dua manusia. Tanpa saya sedar,saya sendiri cuba mencari cinta manusia.

“Nan,ko minat kat sesapa tak?” Tanya seorang sahabat saya.

“Tak da,”saya menyangkalnya.

“Tak payah bohong la.Aku tau kau suka budak perempuan tu kan? Setiap kali ustazah suruh tulis nama sapa buat bising dalam kelas,mesti kau tak tulis nama dia walaupun dia buat bising.”

“Aku kesian je.”

Saya dahulu buta cinta.Saya pernah suka pada si dia bernama hawa.Suka atau cinta tidak pasti.Namun perasaan itu ada.Perasaan untuk menyayangi dan disayangi.Sehingga satu masa aku sedar rupanya aku membuang masa.Mana mungkin tidak saya dapat larikan perasaan ini.Di sekolah rendah kebangsaan pun akan berselisih dan di sekolah agama pun kami sekelas.

Di rumah, ayah selalu bertanya.Yang budak perempuan kawan ngan adik tu sapa nama? Duduk mana? Saya menjawab namun dalam keadaan endah tak endah.Bukankah ia sepatutnya rahsia saya.Datang si emak dari dapur.

“Adik jangan nak bercinta-cinta lagi.Belum sampai masanya lagi.Belajar tinggi tinggi dulu.Pastu dah keja baru kahwin.Jangan nak menggatal ye,” Aku hanya mengangguk. Sejak itu,aku padamkan niat berkasih-kasih itu.Niat kononya untuk berkenal-kenalan itu.

“Kau tak suka kat dia nan?”

“Tak.Aku dah berazam kat diri aku.Aku nak belajar tinggi-tinggi dulu.Ada keja.Pastu aku tak nak cinta-cinta.Aku kenal je latar belakang dia baik.Aku kahwin.Aku tak nak berzina!” meski masih kanak-kanak,ayat la taqrabuzzina itu selalu aku dengar entah dari mana sehingga aku hafal.

Saya seorang manusia yang berat mulut.Saya suka bermain dengan beberapa orang sahabat yang rapat dengan saya sahaja.Tidak bersosial dengan orang lain.Saya dulu anti budak nakal! Sebaik mana pun seseorang ,dia mesti pernah membuat salah.Saya pernah dicubit di kelas bahasa inggeris oleh guru yang paling garang ketika itu kerana tidak siap homework dan saya pernah dirotan ustazah kerana bermain di luar kelas. Tetapi pengalaman mengajar saya untuk lebih teliti dalam membuat tindakan.

Suatu ketika,ketika saya masih dalam dilemma cinta kanak2..cinta monyet..Ustazah rahimah berborak dengan saya selepas abis kelas. Masih terpahat kata-kata dia dalam memori saya.

“Tundukkan pandangan bila berjalan.Awak tengok kalau ada sampah awak tolong kutip.”

“Kenapa tak boleh pandang atas ustazah?” Tanya saya.

“Sebab ustazah tak nak anak didik ustazah tengok maksiat.Tengok dosa.Awak tahukan,perempuan terutamanya.Seluruh tubuh mereka aurat kecuali muka dan tapak tangan.Kalau kamu renung mata mereka,pasti kamu akan terpedaya dengan cinta pandang pertama.Kalau mereka tidak menutup aurat dengan sempurna,kamu pula yang berdosa.Faham?” saya mengangguk dalam kebingungan bersama hati seorang kanak-kanak yang taat pada gurunya.

Wednesday, October 6, 2010


Mahalnya Sebuah Pengalaman

“Insyaallah.Usrah kita kali ni,yang pertamanya,kita akan bertaaruf dengan semua ahli kumpulan.Kalau boleh beritahu nama,nama panggilan dan ceritakan pengalaman yang tak dapat dilupakan,”kata saudara Isa’,seorang graduan dari Imperial Universiti di London.

Belum sempat Isa menyambung ucapnya.Saya mengangkat tangan.

“Boleh saya mulakan dulu?” Semua terdiam.Terkejut memandang reaksi saya.Isa mengiyakannya.

“Saya Muhammad Hannan.Boleh panggil hannan.Asal Gombak, Selangor.Adik beradik 3 orang dan saya yang bongsu.Alhamdulillah.Ayah dan ibu masih sihat dan bekerja di jabatan kerajaan.Sekolah lama SBPI Kubang Pasu.”

“SBPI? Apa tu?” seorang sahabat bertanya.

“SBP Integarsi.Bukan integrasi kaum tapi integrasi 3 aliran sains.Tulen, Agama dan Teknikal.Saya dulu bidang teknikal.” Mereka mengangguk.

“Pengalaman saya.emmm.Saya suka cerita kisah diri saya yang satu ni pada semua orang.Bagi setengah-setengah orang, mungkin orang gelar saya SS (Syok sendiri), tapi asalkan ia bermanfaat saya pasti akan menyampaikannya.Yelah.Satu kajian dibuat.Sebenarnya,manusia ini suka jika diberikan peluang untuk menonjol diri atau kata lainnya berkongsi.Manusia mana tak suka memberi? Manusia mana yang lebih bahagia jika diberi peluang berkongsi dan menyimpan sendiri?”

“Saya belajar di sek rendah kebangsaan di Gombak.Result UPSR saya 4a dan 1b.B saya bahasa Inggeris sebab saya tak suka bahasa inggeris.Saya bercita-cita masuk sekolah asrama,tapi SBP yang pada masa itu baru saya ketahui tidak menerima result 4a.Saya agak kecewa dan saya katakan pada ayah saya,yang saya nak belajar hidup berdikari.Saya nak duduk asrama.”

“Bulan 7 2004.Ibu saya di Kementerian Pelajaran memberitahu saya tentang sebuah sekolah yang baru dibuka.Lokasinya.Kedah darul Aman.Saya dalam dilema.Memang kuat keinginan untuk berdikari tapi takkan sejauh itu? Saya bermonolog sendirian.Dan ia berlaku dengan pantas.Tanpa saya sedar.Saya akhirnya menjejakkan kaki di bumi Bukit Kayu Hitam.Tanah di hujung Malaysia tercinta.”

“Lima tahun saya belajar di SBPI sehinggakan lidah seorang orang Selangor sejati bertukar menjadi lidah anak Kedah.Setelah saya renung balik,rupanya banyak pengorbanan yang saya lakukan untuk menuntut ilmu.Berulang alik dari Selangor ke Kedah yang memakan masa hampir 6 ke 7 jam amat memenatkan.Namun itulah perjuangan paling besar dalam hidup saya.Di akhir tingkatan lima, keputusan SPM diumumkan dan Alhamdulillah saya berjaya mendapat 10A dan 1B dan B saya ialah bahasa Inggeris.”

“Satu perkara yang tertanya-tanya sehingga ke hari ini.Meskipun saya benci terhadap bahasa Inggeris,namun,Allah masih letakkan saya di KYUEM ini untuk melanjutkan pelajaran ke UK.Mengapa Allah mengatur semua ini.Demi Allah yang nyawaku di tangannya,Dia lebih mengetahui.”

Firman Allah,

“Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadikamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu.Dan ingatlah,Allah jualah yang mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya” Al-Baqarah ayat 216.

Namun saya percaya,ada hikmah pada setiap perkara di sekeliling.Mana mungkin Allah jadikan sesuatu tanpa tujuan sedangkan sekecil-kecil semut sehingga sebesar-sebesar matahari mempunyai fungsi dan tujuan mereka diciptakan.Subhanaallah.
There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts