Friday, January 27, 2012

Penampilan Seiring Akhlak



Apabila kita berbicara tentang memuji dan pujian,pasti ramai tidak mengendahkannya.Ia adalah sifat semulajadi manusia untuk memuji yang disukai dan mengeji yang dibenci.Apalah untungnya memuji perkara yang dikeji,sedangkan Allah jua membenci orang yang menzalimi.

Manusia suka dipuji,meskipun manusia kadang kala tidak lepas melakukan dosa yang dirinya sendiri benci.Sama ada soleh atau tidak soleh.Sama ada cantik atau tidak cantik.Hakikatnya manusia suka diberikan penghargaan dan ingin kehadirannya dirasai.

Kerana rasa ingin dihargai,kadangkala kita cuba mengubah apa yang ada pada diri.Rambut yang hitam diwarnakan perang.Mata yang coklat di'contact lens'kan dengan warna biru.Tidak berkecuali cuba tampil dengan pakaian yang pelik dari orang lain.Semuanya untuk mendapatkan perhatian.Semuanya kerana fitrah manusia suka untuk diberi penghargaan.

"Awak ni cantiklah.Macam bulan," kata si suami pada isteri.

"Abang kalau pakai baju warna biru nampak lagi hansem mak rasa," puji si ibu pada anaknya.

Kerana itu,menjaga penampilan penting bagi setiap makhluk bergelar manusia.Saya yakin tidak ada larangan dalam Islam tentang berfesyen.Cuma Islam memberikan garis panduan dalam berpakaian dan berhias diri.Menutup aurat misalnya.

Cuma kadangkala sama ada kita perasan atau tidak,kadangkala baju yang kita ada lebih dari apa yang kita cukupi.Setahun tidak akan lari dari 3 4 helai baju.Saya sendiri mengakuinya.

Kadangkala bila ditanya diri,sebenarnya kita lebihnya orang memuji 'hati' lebih daripada wajah dan baju.

Ya.Ia adalah akhlak.Tidak perlu baju mahal,kerana pengemis yang ikhlas membantu anak yatim lebih dihargai disisi Allah.

Namun,jika akhlak dan penampilan itu selari,bukankah itu yang terbaik?

Tidak dinafikan,saya juga suka berfesyen.Memakai pakaian yang baru.Namun,berbelanjalah cukup sekadar untuk bersyukur.Jangan berlebih-lebih berbelanja takut syukur bertukar kufur! Semua ini pesan saya buat diri.

*Baju yang penulis berminat untuk memiliki.Harapnya turun harga akhir musim sejuk nanti. ^^



Ooh.Link dibawah untuk muslimah.Semoga bermanfaat. =)

http://www.youtube.com/watch?v=VFEchd05NtI

1 comment:

  1. - Invocation when putting on new clothes-

    O Allah, praise is to You. You have clothed me. I ask You for its goodness and the goodness of what it has been made for, and I seek Your protection from the evil of it and the evil of what it has been made for.

    Allaahumma lakal-hamdu 'Anta kasawtaneehi, 'as'aluka min khayrihi wa khayri maa suni'a lahu, wa 'a'oothu bika min sharrihi wa sharri ma suni'a lahu.

    "اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ كَسَوْتَنِيهِ، أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهِ وَخَيْرِ مَا صُنِعَ لَهُ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهِ وَشَرِّ مَا صُنِعَ لَهُ".

    Reference: Abu Dawud and At-Tirmithi. See also Al-Albani, Mukhtasar Shamd'il At-Tirmithi, p. 47.

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts