Thursday, November 25, 2010

Perayaan Islam Perayaan Terbaik?


Alhamdulillah.Malam tadi aku diberikan kesempatan untuk hadir ke sambutan Hari Deepavali yang diadakan di kolej.

Mula-mula memang rasa berat hati memandangkan beberapa khilaf ulama dalam hadir ke majlis agama bukan Islam.Tetapi selepas diteliti fatwa yang dikeluarkan oleh ulama’ terkemuka Imam Yusoff Al-Qaradawi menyatakan kita boleh menghadiri tetapi tidak boleh menyambut dan meraikan perayaan itu.

“Arvind,you tak dance ke malam ni?” aku berseloroh.

“Baju dah lawa dah,” seorang sahabat menambah.

Kami semua tertawa.

Persembahan malam tu dimulakan dengan nyanyian.Memang kami budak-budak ODC pun terpegun dengan seorang budak laki yang boleh buat bunyi muzik pakai mulut je ketika 3 orang yang lain menyanyi lagu dalam bahasa Tamil.Tabik spring!!

Dalam ramai-ramai duk hinga’ (bising kata orang utagha) tu, akal dan hati aku tiba-tiba terdetik (tak tau la yang mana satu dulu yang member tindakan).

Dalam semua perayaan yang aku pergi,setakat ini, ia hanya diisi dengan nyanyian dan tarian.Memang menghiburkan.Tapi itu hanyalah hiburan fizikal sedangkan hiburan rohaninya seakan-akan kosong.

Bebeza dengan semua perayaan dalam Islam.Perayaan yang membawa umatnya mengingati dan memuji Allah.Kita bertakbir.Kita mendengar khutbah.Amali sembelihan.Mengeratkan ukhuwah dengan gotong royong sembelihnya,open housenya dan macam-macam lagi.

Tidak dapat dinafikan ada nyanyian lagu raya,drama raya dan seumpamanya.Tetapi,ia hanya sekadar sampingan yang kadang-kadang melampau-lampau kerana masalah hendonisme masyarakat Islam.Haih!

ODC (Odah Comel Production)

Bila bercakap tentang nyanyi-nyanyi ni,aku pun kuat layan karaoke gak.Karaoke dalam bilik sorang-sorang bila orang tak da la.Kadang-kadang dengan kawan-kawan kat greenbox (bilik wuduk surau) masa basuh-basuh pinggan mangkuk lepas habis jamuan sempena ceramah kat surau.Berbeza ngan green box kat luar,sini free je..hehe

ODC ialah kumpulan nasyid yang aku dan sahabat tubuhkan untuk menyampaikan mesej Islam melalui hiburan.Insyaallah.

Walaupun suara tak la sesedap mana tapi dengan menggunakan nikmat mulut yang Allah beri ini,kami cuba membawa nasyid dengan lebih kreatif dengan menggunakan konsep acapella (bunyi muzik dengan menggunakan mulut).Kreatif kan?? xD

Dalam kami bergelak ketawa berlatih tu,kami kadang-kadang berlebih-lebih juga.Tapi sentiasa sebelum berlatih,mengingatkan diri agar semua yang dilakukan ini untuk menyebarkan mesej dakwah.Insyaallah.

Our next show will be on Friday evening.End of semester dinner.Please pray for us.

“Berhiburlah dengan cara bijaksana yakni berhibur dengan mengingatiNya kerana orang yang bijaksana itu ialah orang yang sedar Tuhan sentiasa melihat gerak gerinya dan sentiasa menilai niat yang disulamkan di hatinya”^^

1 comment:

  1. wah, boleh share la lagu nasyid..nnt boleh duet dengan maher zain..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts