Thursday, November 18, 2010

Bapa kambing,mAk kambing dan AnAK kAmBING sapa punya?


Hari ni tiba-tiba aku teringat pasal kambing semalam yang aku pilih dengan CK kat kandang kambing Tanjung Malim.CK punya la sayang kat kambing tu sampai tak nak pi tengok dia kena sembelih sempena Hari Raya Qurban..pelik gak kawan aku sorang nih. =.=”

Tapi itulah,kalau dah namanya manusia mestilah punya rasa kasih sayang dan punya rasa cinta. Jangan kata kita ni yang ada teman ni je sunyi kalau tak da kasih sayang, orang yang meringkuk dalam penjara tu pun jauh dari sudut hatinya mesti ada rasa untuk dikasihi dan untuk dicintai.

Bak kata pepatah melayu, bagaimana acuan begitulah kuihnya. Tapi bagi aku pulak, bagaimana sifat si Pencipta,begitulah sifat makhluk-makhluk ciptaanNya.

Percaya atau tidak,sebab ALLAH itu pengasih la kita manusia punya rasa Kasih.Sebab Allah itu Maha Adil la kita juga sukakan Keadilan dan pembelaan.Kerana nama Al-Hakim itulah,kita sangat suka menjadi bijaksana.

INGATAN YANG SEMALAM

Sedang aku seronok-seronok melapah kambing semalam, (aku tak tau la aku kambing ke kambing tu kambing sebab bau kami macam dah sama dah) dalam gelak ketawa kami beramai-ramai tu aku teringatkan arwah Syazwan.Macam mana la keadaan dia di sana.Dalam hati aku berdoakan agar dia bersama orang-orang yang dijanjikan kemanisan syurga.

Masih aku ingat,waktu arwah di ICU dulu,aku datang melawat dan lawatan itu disambut oleh ibu dan ayahnya.Lidah aku kelu dan mulut hanya diam seribu bicara.
“Sabar la pak cik.Ini semua dugaan dari Allah,” seorang sahabatku dengan rendah diri berbicara.

Dalam benakku, terngiang ngiang kata Ustaz Hasrizal. Kisah tetang keluarga kambing.

“Dalam satu keluarga kambing,ada mak kambing,ayah kambing,anak kambing dan sedara mara kambing.Katakanlah,anda sebagai pemiliknya,nak amik anak kambing untuk korban.Perlu ke anda minta permission bapak kambing? “Bapak kambing boleh saya amik anak kambing? Nak sembelih buat aqiqah.” Rasa rasa perlu ke? Tidak bukan. Begitulah dengan manusia.Semuanya milik Allah,kalau dia nak amik kita, bila-bila masa dia boleh amik dan dia tak perlu minta izin manusia.”

Syazwan,kau milik Allah dan aku juga milik Allah.Giliran kau bertemu si Dia sudah tiba sedangkan giliranku bakal menurutimu. Tapi entah la,aku pun tak banyak amal.Kadang kadang aku sendiri lalai dalam mengingati si Pencipta dalam kesibukanku berdakwah dan menguruskan hal dunia.

Moga Allah tempatkan aku,kau dan semua bakal jenazah bersama orang yang kita cintai, Allah dan Rasulnya.Amin...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts