Friday, November 19, 2010

DRAMA KOREA OOH DRAMA US

“Eh,kau tengok tak cerita korea yang tu.Pelakon dia hansem giler doe (doe to cara cakap budak-budak ky),”

“Aa’ah.Drama korea yang tu plak ko dah tengok? Sumpah rugi kau tak tengok.Lagi terbaik!”

“Eh Hannan,kau dah tengok GLEE? Belum! Tak da life la ko ni.”


Iniliah antara senarai perbualan yang aku dengar hampir setiap hari di KY mahupun di ruang legar facebook.Entahla.Kalau diberi sejam untuk cakap pasal cita korea,cerita glee dan semua ni,aku rasa diorang takkan rasa letih pun.

Tapi cuba kata suruh cerita kat aku kisah nabi Yusof dalam Al-Quran,aku boleh jamin Ju Gun Pyo diorang duk sibuk-sibuk cakap tu diorang lebih kenal.Haih.Bukankah kisah Nabi Yusuf itu “ahsanal qasas” yakni kisah yang terbaik tetapi manusia buta hati dalam menilainya.Ruginya kau wahai manusia buta jiwa.

Ya.Aku mengaku cerita-cerita ni semua memang bes.Pelakonnya hansem,cantik,comel dan sebagainya.Dan sememangnya itulah umpan iblis dan syaitan yang paling berjaya.
Cerita Korea yang berepisod-episod.Satu jam satu episode.Kalau kena 20 episod,20 jam masa yang dihabiskan untuk kisah khayal dan lagha itu.

Di akhirat kelak,malaikat akan tanya,20 jam yang Allah beri dahulu kau habiskan dengan tengok cerita korea? Apa yang engkau dapat? Keseronokan sementara? Sia-sialah amalan kau selama 20 jam itu.

Menurunlah produktiviti umat Islam,apabila 20 jam berdakwah habis dek kerana menonton manusia hansem dan manusia lawa.

ADAKAH LANGSUNG TAK BOLEH?

“Abih,takkan tak boleh nak tengok cerita-cerita kat tv? Tak cool langsung la.”

Sesungguhnya dalam Islam itu,ada 4 cara melihat. Melihat dengan mata.Melihat dengan dengan ilmu dan akal.Melihat dengan nafsu.Dan melihat dengan hati dan iman.

Manusia mana yang paling beruntung? Tepuk dada tanya selera.Kalau syurga yang kau cinta lihatlah dengan atma dan iman tetapi kalau panas neraka yang kau cari,lihatlah dia sekadar lihat dengan mata..

Lihatlah! Kerana manusia yang tidak suka melihat dengan hati dan iman itu paling banyak dikeji dalam Al-Quran. Afala Yubsiruunnn???

hati letih,jiwa pedih.Tetapi kalau syurga penawarnya,biarlah ia pahit sedikit agar manisnya dapat dirasa di akhirat sana.

Milionnaire First Love

Cerita yang mengisahkan bagaimana seorang pemuda hilang hak memiliki pewarisan takhta atuknya yang bernilai berjuta-juta.

Dia hanya dibenarkan untuk mewarisinya apabila dia graduate dari sekolah menengah dan apabila dia menjumpai apa yang lebih berharga dari kehilangan harta.Dan dia menjumpainya.

Aku rasa cerita ini sangat simple tetapi mesej yang cuba disampaikan sangat jelas dan bernilai.Bukan macam kebanyakkan cerita koera yang hanya berdasarkan ceritera cinta semata-mata akhirnya membuatkan jiwa leka.

Lihatlah.Dan carilah hikmahnya disebalik ilham manusia kurniaan yang maha Esa.^^

3 comments:

  1. dusssshhhh!terasa pedas d c2 =.= huuuu T.T

    ReplyDelete
  2. Demi masa. Sesungguhnya manusia di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan kepada kebaikan dengan penuh kesabaran ^.^

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts