Wednesday, November 17, 2010

Imam Dan Khutbah Jumaat : MANA TARIKANNYA?

Boringnya dengar khutbah orang baca teks ni.Macam tak da beza dengan Perdana Menteri beri ucapan kat tempat awam plak.

Pastu aku mula mengantuk,mata makin berat dan stuktur badan makin senget lalu BUM! Muka tersembam ke tanah sampailah ada orang tepuk belakang kejut untuk solat Jumaat.

Haish! Sampai bila la nak berubah aku ni? Aku pun tak tahu.Aku yang kena berubah ke Imam Masjid yang jadi khatib tu yang patut diubah.Haish,ckp mcm aku ni terror sgt la plak bab-bab agama ni.

Tapi ye atau tak,itulah masalah khutbah di Malaysia.JAKIM sediakan teks sebagai garis panduan,tetapi apabila khatib yang bertugas hanya membacanya seperti seorang murid sekolah ditugaskan untuk membaca maka hilang perencah manisnya.

Teks yang diberikan memang bermanfaat tapi pada masa yang sama ia mengurangkan produktiviti dan kualiti imam dan khatib di Malaysia.

KENAPA TANYA ANDA?

Sebabnya, sebagai seorang imam dan khatib,mereka sepatutnya mencari sendiri bahan dan menyediakannya.Rujukan dan kajian akan mematangkan imam dan pada masa yang sama mereka perlu mengenal pasti tajuk yang disampaikan perlu bersesuaian dengan masalah umat pada masa kini.Tidak begitu?

Perlu diingat apa yang disampaikan itu akan menjadi tanggungjawab yang akan dipikul oleh imam. Jadi, Imam perlu sentiasa UP TO DATE dengan hujah bagi menangani masalah kontemporari masyarakat agar ia boleh diterima oleh waras akal tanpa menolak hujah-hujah agama yang sahih dan benar.

Oh,Gaya penulisan blog ni sentiasa berubah? Sebenarnya orang yang tengah tulis ni pun sedang berfikir sama ada gaya penulisan yang formal (saya atau ana) atau santai (aku) yang lebih menarik dan ternyata disebabkan oleh faktor usia dan umur para pembaca yang lebih kurang sebaya jadi molek sekiranya blog ini diubah gaya tulisannya.

Selalu berangan-angan nak tulis gaya santai dan berat macam saifulislam.com tapi bak kata orang kan, “beginner tu buat cara beginner la..”

Haih,knapalah orang tak penah komen gaya tulisan aku ye? Tension keseorangan =.=”

Macam mana nak sampai khutbah atau ucapan yang bagus? Senang je.Ada 3 benda.

Berdasarkan video ceramah Nouman Ali Khan (penceramah bebas UK) yang aku suka sangat tengok tapi sangat jarang-jarang disebabkan faktor IELTS (International English Languange) aku yang hanya band 6,so 3 benda je la yang aku faham. *padahal banyak lagi =.=”*

1.Speaker

2.The content of the speech

3.The way you deliver the speech.

Korang nak tau isi lebih lanjut.Korang tengok la sendiri.Aku ngantuk dah ni.Huaargh~

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts