Saturday, December 3, 2011

Hari Kiamat 2012? Ibrahnya di mana?

"Salam.saudara,saya ada membaca satu artikel menyatakan bahawa bukti-bukti menunjukkan bahawa hari kiamat ialah pada tahun 2012.Betulkah? Apa pandangan saudara?" tanya seorang sahabat.

Saya tidak mengiyakannya.Apatah lagi menidakkannya.Saya bukan ustaz punya ilmu hadis dan Quran di dada.

Saya mengambil ruang untuk bercakap sebagai seorang pemikir.Dan apabila ia datang dari hasil fikir seorang manusia,pasti kelemahan itu merata-rata.Saya seorang hamba! Sungguh hanya Dia yang sempurna!

"Kalau saya katakan perkara itu tidak penting bagaimana?" saya menjawabnya.

"Kalaupun 2012 itu hari kiamat,apa faedahnya pada manusia? Lebih soleh? Semakin mencari Tuhan? saoalan 'Bila' bukan isu besar bagi saya.Implikasi beriman dengan hari kiamat itu ibrahnya," tambah saya lagi.

Kalau esok sekalipun hari kiamat,hatta hari ini sekalipun,yang hendak diuruskan bukan hari kiamat.Yang telah disuruhkan oleh Dia adalah menguruskan dunia tanpa melupakan akhirat.
Hari kiamat itu urusan DIA.Bila masanya? Nabi sendiri tidak pernah menyatakannya.

Tumpukannlah dengan cara hidup,bukan cara mati.Kerna manusia yang mati pada malam Jumaat sekalipun,jika dia mati sebab syirik pada Allah,adakah ada syurga bagi dia? Itu semua urusanNya.Tetapi manusia yang menjadikan Quran dan Sunnah sebagai cara hidup,hatta jika dia mati di kelab malam sekalipun,hati dia ingat dan takut pada Allah.Adakah Allah akan membiarkan dia mati dalam keadaan terhina? Itu juga urusanNya.Wallahualam.

Semoga Allah ampunkan kesalahan saya atas kelemahan mata pena saya.Amin.

56:156:256:3
Surah Al-Waqiah

[1]
Apabila berlaku hari kiamat itu,
[2]
Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.
[3]
Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts