Monday, December 26, 2011

Kejarlah Percaya Itu.

Muhammad Al-Fateh (Pembuka Kota Constantinapole)

Ibnu Batutah

Teringin benar insan ini mengenali tokoh itu.Penulis diari pengembaraan Islam yang gigih.Dari satu tempat ke satu tempat,dia mengembara,meneliti sejarah dan tingkah laku manusia,lalu mencoretnya penuh ihsan untuk tatapan manusia zaman selapasnya.Perjalanan itu tidak mudah.Berehatlah Ibnu Batutah.Kali ini,biarlah insan ini pula yang menyambung tugasnya.Mencoret sedikit pengalaman sepanjang permusafiran di bumi England,Kota Jagatraya Barat.

Dia ingin ke PUISI sebenarnya.Untuk bercinta dengan Muhammad Al-Fateh.Seorang Raja.Seorang Panglima.Juga seorang yang besar cita-citanya; merempuh Constantinapole(Turki) untuk membuka pintu Islam ke dalam jiwa penghuninya.Namun,kota Ireland itu terasa jauh dari dirinya,kewangannya,juga tiada teman untuk berlayar ke sana.Hasrat itu terkubur mati.

Mengapa Muhammad Al Fateh?

Sabda Rasulullah S.A.W. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Rasulullah menyebutnya dengan penuh keyakinan walaupun ketika itu para sahabat masih lagi resah.Kepungan tentera ahzab hanya beberapa kilometer dari kota Madinah.

Percaya.Kerana adanya percaya,seorang demi seorang tokoh lahir untuk menjayakan hadis ini.Dan akhirnya, ia milik si Fateh.Pemuda sebaik-baik raja dan pemimpin.

Kalau Rasulullah mengatakannya sebagai satu pemacu semangat,mengapa tidak kita yang mengejarnya?

“Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat ini, seorang mujaddid yang akan membaharui agamanya pada setiap awal seratus tahun.” (Al-Hakim, al-Baihaqi, Ibnu Hajar, Abu Daud & al-Iraqi)

Nah,sengaja saya lontarkan hadis ini.Kali ini bagaimana? Sedia bersama saya untuk bersaing merebut gelaran mujadid ini? ^^


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts