Tuesday, December 27, 2011

Aku Mencari Kata Cekal


Malam ini saya masih belum mampu memejamkan mata.Akal terasa sarat dengan formula matematik,bersimpung siur memberatkan kepala.Hati mula merungut.Persoalan-persoalan lama masih menghantui saya.

"Adakah betul aku memilih untuk belajar di UK ni?"

Berulang kali saya berfikir untuk istikharah.Tidak pernah kesampaian.Hati saya menidakkannya.Bagaimana kalau setelah istikharah nanti saya lebih berat untuk pulang ke Malaysia? Apa kata keluarga saya? Bagaimana dengan pinjaman MARA?

Saya menyelak halaman maya.Blog saifulislam.com.Blog genta rasa.Sengaja saya memberi peluang kepada diri untuk menerima kedua guru yang saya cukup kagum dengan kesantaian mereka berkongsi motivasi.

Dokumentari Great Wall of China baru sahaja selesai diruang mata.Akal masih ligat berfikir.Mencari ibrah di sebalik dinding Cina yang berupa seekor naga.Cina yang kaya ekonomi hari ini,disebalik kisah lampau mereka,terpendam berjuta sejarah hitam. Begitulah manusia agaknya. Ada masanya kita merungut susah.Tetapi rungutan itu nanti jualah yang akan menjadi bisikan manis di hari senja.

Saya lemparkan persoalan itu sejauhnya.Dalam hati,saya teruskan berbicara doa.

"Ya Allah,cekalkanlah aku sepertimana cekalnya nabi-nabimu untuk tsabat dalam perjuangan ini.Perjuangan bagi menggapai syurgaMu,yakni tempat rehat bagi manusia-manusia luar biasa yang cekal jiwanya.Amin."

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts