Monday, July 20, 2009

KEAGUNGAN BELAIAN CINTA


Cinta..
cukup indah untuk dibicara,
cukup indah untuk menghayatinya,
cukup indah bagi mereka yang mengenal apa itu erti cinta..
cinta itu buta,
cinta tak mengenal sesiapa,
tidak mengenal darjat mahupun harta,
cinta itu suci,
ia datang tanpa diminta,
ia datang tanpa diketahui kehadirannya,
kalaulah cinta itu boleh dihidu kehadirannya,
ia pasti boleh dielak,
Ya Allah,
apakah salahnya manusia bercinta,
kerana tanpa cinta manusia pasti berduka,
tanpa cinta pasti manusia tidak kenal apa itu erti persahabatan,
tanpa cinta manusia tidak punya kekuatan,
tanpa cinta pasti dunia rosak binasa,
namun,
kami sedar Ya Allah,
cinta yang hakiki hanya untukmu ya Allah,
janganlah kau biarkan relung jiwaku dikotori cinta kepada dunia yang hanya permainan semata-mata,
lindungilah hambamu yang lemah ini ya Allah,
seperti matahari yang menerangi bumi dengan sinaran suria yang tak kunjung malapnya ya Allah,
limpahkanlah hidayah dan petunjukmu kepadaku ya Allah agar aku punya kekuatan untuk membangunkan syiar Islam di muka bumi ini ya Allah,
Ya tuhanku,
sesungguhnya aku serahkan sepenuh jiwa dan ragaku hanya untukmu ya Allah,
tanganku akan aku sedekahkan untuk membantu saudaraku yang malang ya Allah,
tangan ini akan aku corakkan dengan bait-bait indah memuji kebesaranmu,
mengajak seluruh umat manusia membaca dan mengenal keagungan dan kebesaranmu,
mulut ini akan ku gunakan itu mengucapkan kalimah yang bermanfaat bagi diriku dan saudaraku,
mata ini aku sucikan dengan hanya melihat alam yang menunjukkan keagungan penciptaanmu,
Ya Allah,
namun hati ini tidak mampu menahan cinta kepada makhluk sepertiku,
yang punya perasaan dan hati yang sentiasa meronta dan gelisah,
aku punya perasaan kepada golongan hawa yang engkau ciptakan dengan penuh keunikan di muka bumi ini ya Allah,
aku mohon perlindunganmu wahai tuhanku,
agar aku punya kekuatan untuk menepis cinta palsu yang akan menodai diriku,
Ya Allah,
kurniakanlah aku cinta yang luhur dan suci,
cinta sebagaimana cinta Muhammad kepada Khadijah yang tiada akhirnya,
cinta seperti yusof dan zulaikha pada zamannya,
cinta seperti Ali dan Fatimah yang berjuang menegakkan agama yang engkau turunkan dengan kasihnya,
Ya Allah,
aku mencintaimu wahai tuhanku,
kurniakanlah aku bidadari yang akan menemaniku dalam meraih cintaku kepadamu..kerana sesungguhnya,
tanpa cintamu,
segala isi langit dan bumi tiada ertinya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts