Sunday, February 26, 2012

Coretan Musafir Sheffield

Stesyen Keretapi Sheffield malam itu lenggang. Mungkin sudah agak lewat barang kali.Saya melihat jam di tangan. Jarum bergerak perlahan diiringi bunyi 'tik' yang sayup sayup hilang dari deria kedengaran. Empat sekawan itu berjalan seiringan. Papan tanda menjadi arah panduan. Sekejap ke kiri dan sekejap ke kanan.

Selesa.Itu sahaja yang dapat saya ungkapkan. Bukan sahaja bersih, bahkan saya terkesima dengan ukiran di stesyen keretapi Sheffield ini.Klasik!

Kaki melangkah keluar. Ah.Kali ini bunyi deru air pula buat saya terpesona. Dengan air pancut dan hiasan jatuh air di kanan serta lampu biru bergemerlapan. Ia mengkagumkan. Subhanallah.

Dalam kesejukkan, kami berempat duduk di tembok berdekatan. Di samping kami sepasang merpati yang sedang bermesra-mesraan. Kami tidak mengendahkan mereka.

"Siapa ambil kita ni Din?" tanya saya kepada ketua rombongan. Beg yang digalas di bahu mula terasa berat. Angin semilir bertiup sejuk.Sekali sekala tubuh menggeletar.

"Asyandi."

Tatkala disebut nama itu. Saya tersenyum sendiri. Orang Sabah yang ramah itu. Senyum sentiasa terukir di wajahnya. Terimbau kenangan kami berlawan madah di bumi Conventry sambil sambil ice blended mocha dihirup. Ukhuwwah terikat kerana minat yang sama. Hebat sungguh percaturan Allah untuk pertemuan ini. Kami berkongsi minat yang sama rupanya. Bermadah kata...Alhamdulillah.








No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts