Wednesday, July 13, 2011

Menjadi Penulis Yang Lebih Baik

Sungguh berat rasanya ingin menulis,mencoretkan kata dan menjaja idea tajdid(pembaharuan) meskipun dicurahkan nikmat masa yang lapang.Benarlah kata mereka-mereka, "lebih mudah berkata-kata dari melakukan apa yang dikata".Lebih menakutkan jika dikatakan 'cakap tak serupa bikin'! Lalu dipaksa jua menjadi rajin dan memerah keringat agar dapat jua dikongsi walau sebaris ayat dalam ruang blog ini.Tidak ada gunanya menyatakan ikhlas di sini kerana itu hak Allah untuk menilainya.

Kagum dan terus kagum dengan mereka yang terus menerus menulis dan memperbaharui isi blog sedangkan blog ini terus ditinggalkan bersawang dan berhabuk.Selamat berjihad buat blogger di luar sana!

Yakin bahawa blog ini masih lagi bosan seperti biasa,ditambah dengar muzik latar raihan yang mengantukkan,Insyaallah diminta agar pembaca di luar sana memberikan sumbangan idea dan cadangan agar blog ini dapat dibangunkan untuk diteruskan dalam medan dakwah maya ini.Mohon doanya!

Membaca dan berjumpa dengan blog-blog di luar sana memberikan sedikit gambaran bahawa ada dua jenis penulis yang dominan dalam dunia blogger ini.Pertamanya mereka yang menulis seolah-olah seorang kolumnis yakni lebih kepada fakta dan isi dan seorang lagi penulis yang saya gelarkan sebagai penulis kehidupan kerana mereka lebih suka menggunakan perkataan 'saya' dan 'aku' dalam menceritakan pengalaman dan menyampaikan idea pemikiran.

Siapakah saya? Saya lebih kepada penulis yang kedua.Meskipun telah berulang kali cuba untuk membuangkan perkataan 'saya',namun ia tidak pernah berjaya.

Mencari dan terus mencari gaya penulisan yang diminati remaja khususnya.Bahannya, isunya, soalan-soalan di minda mereka. Blog terkenal dengan ILUVISLAM.com antara yang dilihat mampu membimbing hati remaja.Mungkinkah kerana karya cerpen dan cerita dan banyak pilihannya?

Apa-apa pun, sekadar satu renungan ketika mentadabbur ayat 4-6 dalam surah At-Tin.

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus."

Biarlah memaksa untuk memperbaiki dakwah pada hari ini dari menyalahgunakan nikmat lapang dengan drama tv dan isu artis terkini.Moga jadi peringatan kepada diri.

Menjadi penulis yang lebih baik,menghasilkan blog yang terbaik,dan mengharapkan ganjaran syurga yang terbaik! sama-sama kita doakan^^






No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts