Thursday, May 19, 2011

Erti Kata Diuji dan Tawakkal

“Allah itu Maha Mengetahui sedangkan kau tidak,” kata sahabat saya kepada saya. Seorang demi seorang cuba memujuk tatkala peperiksaan kertas 3 matematik saya gagal untuk menyiapkannya.

Saya bertawakkal kerana saya tahu saya sudah berusaha. Sekuatnya dan semahu hati saya. Walaubagaimanapun, kalau mengikut hukum sunnatullah, saya tahu dengan 2 soalan besar yang saya tidak sempat siapkan itu akan menjadi sebab saya berkemungkinan tidak berpeluang mendapat A apatah lagi A*.

Tawakkal. Tawakkal bagi saya bermaksud menerima apa sahaja yang telah dia tetapkan dan percaya bahawa apa sahaja yang Tuhan itu tetapkan, itulah yang terbaik. Bukankah Allah sebaik-baik perancang?

“Adakah dengan kau nanti dapat pergi ke UK kau akan berjaya di sana? Kau pasti? Kau rasa kau bersedia dan iman kau kuat untuk kau ke sana? Bagaimana kalau Allah jadikan musibah di Negara UK waktu kau belajar di sana?” Hati saya terus bermain kata yang menganggu akal yg bertindak sebagai menterinya.

Adakah bertawakkal bermaksud saya tak layak untuk bersedih dan kecewa? Ya, saya mengaku saya sangat kecewa. Kecewa dengan sikap saya dan kecewa dengan diri sendiri.

Saya rajin untuk memberi motivasi pada orang lain tapi saya gagal untuk memotivasikan diri saya.

Kadang-kadang saya rasa saya menjadi fitnah pada agama.Mana tidaknya, saya ‘golongan budak surau’ (bukan golongan eksklusif), yang berpegang pada agama tetapi tidak mampu berjaya dalam akademik. Tetapi mereka-mereka yang jarang nak nampak solat berjemaah di surau boleh je dapat A* dan A.

Adakah Islam itu agama yang lemah? Tidak! Tetapi sayalah yang lemah. Islam itu sudah sempurna dan yang paling tinggi.

Saya menangis di bahu ilahi.Saya bercerita pada teman-teman. Saya duduk bermain bersama sahabat-sahabat tanpa saya memegang buku untuk seharian. Kerana saya berhak untuk lakukan itu. Menenangkan hati yang menjadi raja dan mengusutkan akal yang menjadi menterinya.

Munir membuka Al Quran kepada saya. “Sabarlah nan.Cuba kau baca ayat ini,”

“Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah,nescaya Allah akan mengadakannya jalan keluar.Serta memberikannya rezki dari jalan yang tidak disangka-sangkakannya.Dan ingatlah sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Alalh telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya setiap sesuatu.” At-Talaaq ayat 2-3.

Ayat ini mengingatkan saya pada sejarah hidup saya yang saya coretkan sebelum ini. “Rezki Yang Tak Disangka-sangka.”

Kalau ramai manusia diberi kebijaksanaan untuk menuntut ilmu wahai Tuhan, jadikanlah aku bijaksana seperti dalam hadis nabi. Manusia yang paling bijak ialah manusia yang bersedia untuk menghadapi hari kematian.Itulah manusia yang paling bijaksana. Cukuplah hadis dan ayat At-Thalaq itu memujuk saya.

“Ya Allah, aku redha ditempatkan di mana sahaja di muka bumiMu ini, asalkan pengakhiranku adalah syurga..Dengan Nama Allah, aku bertawakkal kepadaMu.”

3 comments:

  1. Hannan, be strong n never give up. He knows what's the best for u. Allah itu sebaik baik perancang. "Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu perkara padahal ia baik untukmu, boleh jadi kami menyukai sesuatu perkara itu padahal ia tidak baik untukmu,sesungguhnya Allah itu lebih mengetahui sedangkan kita tidak" (2:216)

    *someone gave me that, and u know who*
    rezeki Allah itu ada dimana mana. sama mcm rezeki yang tak disangka sangka tu. :)

    ReplyDelete
  2. don't lose hopes.

    ramai orang yang rasa macam tu after puremath3.

    mungkin Allah nak kita tambahkan lagi doa kita pada Dia.lebih mengingati Dia dari yang biasa.

    kan itu peluang2 untuk menambahkan pahala.

    laaa mana tahu grade threshold turun, insyaAllah ada harapan nak dapat grade A.

    apa kita boleh buat ialah doa.

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails

Popular Posts