Monday, May 16, 2011

MASA ITU TIADA TITIK NOKTAH.

Bismillah.

Ketika orang lain sibuk mengulangkaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan, saya juga merasa gementar kerana belum sepenuhnya bersedia untuk mengakhiri detik-detik terakhir di kolej ini dengan final exam A level. Sungguh, saya melihat kesuntukkan masa di mana-mana saja saya berada. Ketika makan,berbual dengan sahabat-sahabat, hatta ketika mendengar tazkirah di surau!

Hadir dalam fikiran saya bahawa manusia yang tidak pernah sibuk hanyalah mereka yang berada 3 kaki di bawah tanah sana!

“Aku tak study lagi la Alim. Sori la. Aku rasa aku tak dapat nak datang ceramah malam ni,” kata Ahmad pada Alim yang mengajaknya ke surau.

“Malas la nak solat kat surau. Amik masa. Kalau kau jalan dari bilik ke surau, aku dah habis baca satu topik ekonomi dah,” kata seorang sahabat yang beralasan.

Yang peliknya manusia pada hari ini ada masa untuk berfacebook tetapi tidak ada masa untuk Allah?

Masa semakin hari semakin suntuk. Semakin sedikit ruang kita untuk berkongsi kebaikan dan semakin sedikit untuk berkongsi ilmu Tuhan.

Tetapi kita semakin beralasan. Dari sehari hingga sehari. Dari sebulan hingga sebulan. Sehinggalah datang saat nikmat ditarik Tuhan, barulah mula meraba mencari asas pegangan.

Hukum melayari internet? BerChatting? BerFacebook?BerTwitter? Saya tidak mengatakan salah apatah lagi haram untuk menggunakan semua medium ini.

“Semua perbuatan ibadah adalah haram selagi mana tidak ada dalil yang menghalalkannya. Dan semua aktiviti kehidupan adalah halal selagi mana tidak ada dalil yang mengharamkannya.”

Gunakan medium-medium ini dengan niat untuk memberi mudah-mudahan ia menambah saham kita di akhirat nanti dan elakkanlah diguna untuk memenuhi kepuasan diri kerana kelak akan disoal Allah di hari penghakiman nanti.

Akhir kata, bak kata Mawi, “World, world juga. Akhirat jangan lupa!”

salam nasihah^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts