Saturday, January 22, 2011

Sibukknya Hidup

"Aku sibuk la"
"Mak ayah aku tak bagi join la.Diorang suruh aku belajar"
"Aku rasa aku ada kepentingan pada keluarga aku"

Ayat-ayat di atas ialah ayat biasa budak KY untuk menjauhkan diri dari aktiviti kolej yang sangat banyak.Akibatnya,orang-orang yang sudah sibuk pun disibukkan lagi dengan aktiviti yang lain.

"Penting diri la korang semua ni," kadang-kadang batin saya menjerit.

Sibuk dengan menyiapkan design yearbook dan mengulangkaji subjek fizik yang terpaksa diulang ambil menyebabkan saya mengalami sedikit tekanan dalam sem ini.Rasanya itu sudah cukup.

Dan masa yang sudah pahit itu saya telan dengan hadirnya tawaran supaya menjadi penyanyi utama bagi nasyid di antara rumah sukan.Saya menolaknya.Tetapi masih terus dipaksa.

Dan selepas ini, peperiksaan untuk IELTS (International English Language System) pula akan menjelma.Saya agak susah hati.Dengan lidah yang sangat petah untuk berbicara dalam bahasa Melayu, akhirnya perlu dipetahkan untuk berbicara bahasa Inggeris. Nak pegi London la katakan!

Namun,hasrat untuk belajar ke luar negara itu,saya tidak penah beriya-iya.Cuma bagi saya,kalau ada rezki ada la.Walaubagaimana pun,tiket usaha tetap saya jalankan.Apakah tidak malu kita meminta pada Tuhan kalau diri sendiri malas untuk memenuhi tuntutan?

Doa.Doa dan doa..Saya tetap teruskan..

Baru-baru ni,cermin mata saya rosak.Terus saya menelefon ibu.Minta dibawa pulang Sabtu ini.Kagumnya saya dengan sabar si ayah dan kasih si ibu,hari Khamis (Cuti Thipusam),mereka hadir berdua dan membawa saya ke Tanjung Malim.

Caknanya ibu.Kasihnya ayah.Sebuah kurniaan Tuhan yang paling bernilai.

Saya belajar akan pengalaman kehidupan ini kerana semua yang berlaku ialah satu tarbiyah dari Allah.Sungguh! jika berprasangka baik seperti ini pada Allah lebih baik dari kita berprasangka buruk pada manusia yang kita benci tanpa sebab, saya akan meneruskannya.

Dan hidup ini,saya terus dikalahkan.Sukan dan belajar seolah-olah bukan bidang pilihan.Saya terus jatuh dan bangkit dalam pedih hati keseorangan.Sentiasa saya mengharapkan Tuhan mengurniakan teman.Namun, budaya masyarakat mengubah nilai kasih sayang nikah menjadi zalim manusia zina membuang anak.

Majoriti tak selalunya benar.Warisan dahulu tak semuanya boleh dipercayai.

"Jangan buka payung dalam rumah,nanti ular masuk" si anak pelik mendengar nasihat ibu.

"Jangan makan berpindah pindah,nanti isteri ramai," lagi rajin si anak makan berpindah randah.Poligami sunnah Rasulullah kata anak.

Kata wanita,seronok la budak laki bila cakap pasal kahwin ramai.Kata brother Syahkirit, penceramah Friendly Comparative Religion, Allah benarkan lelaki kawen ramai,antara sebabnya, lelaki kalau dia dah ada isteri,jika dia jatuh cinta pada wanita lain (isteri kedua), maka dia mampu memberi cinta yang sama pada kedua-dua isterinya.Dia boleh cinta pada ramai dalam masa yang sama.

Dan Allah ciptakan wanita itu, makhluk yang sangat setia sikapnya.Kerna itulah mereka selalu marahkan lelaki kerana tidak setia.Sedangkan wanita asalnya ialah tulang yang bengkok,tak boleh diluruskan.Dan lelaki tulang yang lurus,tak boleh dibengkokkan.

Kenapa saya cakap bab ini? Wallahualam..

Muslim! teruskan berdoa dan berusaha...^^

1 comment:

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts